Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Noord-Brabant (WVS)
Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Noord-Brabant (WVS) | |
---|---|
Vestigingsplaats | Roosendaal |
Beoogd effect | Bieden van werkgelegenheid aan arbeidsgehandicapten die geen perspectief hebben op de reguliere arbeidsmarkt. |
Beleidsvoornemens | Met de inwerkingtreding van de Participatiewet is de Sociale Werkvoorziening (Wsw) afgesloten voor nieuwe instroom. Daarmee wordt de Wsw grotendeels een sterfhuisconstructie. Wel kunnen gemeenten nog nieuwe arbeidsplaatsen beschut werken creëren, maar daarbij gaat het om aanzienlijk kleinere aantallen dan voorheen in de Wsw het geval was. Op termijn kunnen naar verwachting nog ongeveer 1/3 van het huidige aantal arbeidsplaatsen voor arbeidsgehandicapten bij WVS in stand worden gehouden. In het kader van de herstructurering van WVS is besloten WVS om te gaan vormen tot een leerwerkbedrijf, waarbij WVS een rol gaat spelen bij de arbeidsontwikkeling van het brede scala aan doelgroepen van de Participatiewet. Momenteel wordt de concrete invulling van het leerwerkbedrijf van WVS en de ketensamenwerking die met de twee Werkpleinen in de WVS-regio (Werkplein HvWB en ISD Brabantse Wal) tot stand moet gaan komen, uitgewerkt. Het uiteindelijke doel is het zodanig herstructureren van de WVS-groep, zodat zij in staat is:
|
Bijdrage gemeente | Begroting 2016: € 503.677 Begroting 2017: € 518.732(aangepaste begroting) Begroting 2018: € 692.973 |
Eigen vermogen | 1 januari 2016 € 2.782.000 31 december 2016 € 2.001.000 1 januari 2018 € 2.001.000 31 december 2018 € 2.001.000 |
Vreemd vermogen | 1 januari 2016 € 20.279.000 31 december 2016 € 21.581.000 1 januari 2018 € 21.778.000 31 december 2018 € 21.772.000 |
Resultaat | 2016 € 252.000 -/- 2018 € 0* * na een aanvullende gemeentelijke bijdrage ad. €6.649.000 |
Risico’s | De afgelopen jaren is er al fors bezuinigd op de rijksbijdrage WSW. En de komende jaren bouwt deze rijksbijdrage verder af. Deze bezuinigingen kunnen niet opgevangen worden door een toename in de productiviteit van de sociale werkplaats populatie. Ook het terugbrengen van de loonkosten is niet mogelijk omdat WSW-banen en lonen bij wet en CAO gegarandeerd zijn. Bovendien bestaat er nog altijd onzekerheid over de mate en wijze van afbouw van de WSW-sector onder de Participatiewet en de afbouw van de WSW-rijkssubsidie die daarbij hoort. Hierdoor komt de exploitatie van WVS onder druk te staan. |
Effect op kwaliteits-verbetering, krachtenbundeling en kostenbe-heersing (3K’s) | Een besparing is niet exact te kwantificeren maar de Gemeenschappelijke Regeling WVS is onder andere door schaalvoordeel in staat meer werk voor mensen met een arbeidsbeperking tegen lagere kosten te realiseren. Dit komt naar voren door lagere organisatiekosten en facilitaire kosten dan wanneer de negen deelnemende gemeenten elk afzonderlijk een sociaal werkbedrijf in stand zouden moeten houden. Ook maakt het groter aantal werknemers van de sociale werkvoorziening het eenvoudiger om geschikte mensen voor opdrachten te kunnen leveren. Daarmee levert het samenwerkingsverband een positief effect op de 3 K’s. |
Richtlijnen kaders begroting 2019 | Aanvullende financiële richtlijnen
Beleidsmatige richtlijnen WVS begroting 2019 WVS-groep dient haar activiteiten en inspanningen in samenhang te bezien met het Werkplein HvWB en de ISD Brabantse Wal. Hierbij dient het resultaat van de drie organisaties tezamen optimaal te zijn.
|