Begroting 2018

menu

Toelichting financiële ontwikkelingen

Onderwerp

Bedrag 2017

V/N

Toelichting(bedragen x € 1.000)

1. Post Onvoorzien

307

V

Het restant van de post onvoorzien € 307.000 zetten we in voor de dekking van het negatieve saldo van deze tweede bestuursrapportage.

2. Voorziening APPA

-1.517

N

Tot op heden berekenden we de hoogte van de voorziening Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (APPA) zelf. Bij de jaarrekening 2016 maakte de accountant hier opmerkingen over. Vanaf heden baseren we de hoogte van de voorziening op berekeningen van RAET. Hieruit blijkt dat we extra geld in de voorziening moeten opnemen. Belangrijkste redenen hiervoor zijn de langere levensverwachting en een lager rentepercentage.

2. Algemene risico reserve

1.517

V

De extra storting in de voorziening APPA dekken we door een onttrekking aan de algemene risico reserve.

3. Leges

-60

N

Op basis van nieuwe prognoses stellen we de opbrengst naar beneden bij. Het aantal aangevraagde reisdocumenten, rijbewijzen en huwelijkssluitingen blijkt minder te zijn dan geraamd was.

4. Adres- en ID fraude

60

V

Voor de aanpak van identiteit- en adresfraude maken we in 2017 een aantal stappen. We starten in 2017 op en gebruiken hiervoor een beperkt budget. Dit jaar ligt de nadruk op adresonderzoek. In 2018 richten we ons ook meer op identiteitfraude. We zetten daarvoor extra capaciteit in voor onderzoek, ontwikkeling, uitwerking en implementatie van de processen. In 2018 trainen we de  medewerkers op beide gebieden. Om de werkzaamheden beter uit te voeren schaffen we dan onder andere ook apparatuur aan.

4. Reserve rekeningresultaat

-60

N

Het overschot op het budget adres- en ID fraude schuiven we door van 2017 naar 2018.

5. Ambitie dienstverlening

106

V

In 2017 voeren we 8 e-diensten burgerzaken in (o.a. aangifte overlijden en verhuizing). Door landelijke ontwikkelingen komen eID (electronische indentiteit) en operatie BRP (Basisregistratie Personen) nog niet tot uitvoering.

5. Reserve ambitie dienstverlening

-106

N

We onttrekken minder aan de reserve ambitie dienstverlening door de lagere kosten in 2017.

6. Dienstverlening derden

135

V

Bij de dienstverlening aan derden houden we rekening met een risico opslag voor onvoorziene omstandigheden (bijvoorbeeld vervanging bij ziekte). We maken de inschatting dat deze risico's zich beperkt voordoen in 2017.

7. Algemene Uitkering (meicirculaire)

695

V

Vanuit de meicirculaire 2017 stellen we de raming voor 2017 positief bij. Via de raadsinformatiebrief van 23 juni 2017 informeerden we de raad hier al over. Tegenover een voordeel van € 695.000 op programma 1 staat een nadeel op programma 3 van € 380.000.

8. Algemene Uitkering (septembercirculaire)

-345

N

Vanuit de septembercirculaire 2017 stellen we de raming voor 2017 negatief bij. Dit wordt vooral veroorzaakt door een lager accres en verrekeningen uit 2016.

9. Taakstelling bedrijfsvoering

77

V

De taakstelling voor 2017 bedroeg € 250.000. Deze taakstelling realiseerden we ruimschoots. We bezuinigen in 2017 € 77.000 meer op de taakstelling bedrijfsvoering

10. Voorziening dubieuze debiteuren

-40

N

Op basis van het huidige debiteurenbestand actualiseerden we de voorziening dubieuze debiteuren. Om de voorziening op peil te houden storten we € 40.000 extra in deze voorziening.

11. CAO ontwikkeling

-74

N

Er is een principeakkoord gesloten over de nieuwe Cao Gemeenten. Het akkoord bevat een loonafspraak en afspraken over flexibiliteit en bewust belonen. De extra loonkosten van deze CAO en de aanpassing functiewaardering bedragen structureel ruim € 500.000.

12. BTW onderzoek

253

V

Een fiscaal adviesbureau voerde een onderzoek uit naar de BTW. Uit het rapport bleek dat we meer BTW kunnen terugvorderen en / of compenseren dan gedacht. Belangrijkste redenen hiervoor zijn de bijstelling van het mengpercentage en een aantal onderdelen waarbij we de BTW kostenverhogend verantwoordden maar deze gecompenseerd kon worden. De aanpassingen moet de Belastingdienst nog goedkeuren. We gaan ervan uit dat 75% door de Belastingdienst wordt goedgekeurd.

13. Arbeidsplaatsen voor mensen met een arbeidsbeperking

48

V

Er is een wettelijke verplichting om als werkgever werkplekken beschikbaar te stellen voor garantiebanen. Wij voldoen nu aan de wettelijke verplichting. We namen in de meerjarenbegroting meer budget dan dat we de komende jaren nodig hebben om aan de wettelijke verplichting te blijven voldoen. We passen het budget daarom aan.

14. ICT kosten

37

V

We maken de inschatting dat er in 2017 niet veel knelpunten in de ICT infrastructuur zullen zijn.

14. Reserve automatisering

-37

N

Hierdoor onttrekken we minder aan de reserve automatisering.

15. Applicatiebeheer

0

N

Van een achttal bedrijfskritische applicaties is het functioneel beheer niet georganiseerd. Door het gebrek aan technisch inzicht, geen brede kennis van informatie en het beheersvak, wordt weinig doorontwikkeld en worden risico’s gelopen op informatiebeveiliging.

16. Licenties

-2

N

Steeds meer processen worden verder geautomatiseerd en gedigitaliseerd. Hierdoor stijgen de kosten van de licenties.

17. Adviseur personeel en organisatie

0

N

In de afgelopen jaren zijn de personeelstaken sterk gegroeid. Dit heeft te maken met de ondersteuning van de Regio West Brabant en het Werkplein en verplichte taken door wet- en regelgeving. Hierdoor is uitbreiding van de formatie noodzakelijk.

18. Fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering

0

N

De Algemene Ledenvergadering van de VNG besloot dat de gemeenten op een aantal punten nauw samenwerken om de publieksdiensten te verbeteren. Bijvoorbeeld de Digitale Agenda 2020. De financiering van dergelijke gezamenlijke gemeentelijke activiteiten verliep tot en met 2017 door een uitname uit het Gemeentefonds. Met ingang van 2018 wordt de financieringsroute aangepast. De gelden voor de gezamenlijke gemeentelijke activiteiten worden vanaf dat moment niet meer onttrokken aan het Gemeentefonds maar naar rato bij alle gemeenten in rekening gebracht door de VNG. Hiervoor wordt het Fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering in het leven geroepen.

19. Kosten telefonie

-51

N

Hogere kosten door de overgang naar een nieuwe telefoonaanbieder.

20. Investeringsimpuls en wijkteams

-93

N

Administratieve overboeking (zie programma 3)

21. Voorschoolse voorziening Peuters

42

V

De extra middelen die we bij de algemene uitkering voor voorschoolse voorziening Peuters ontvingen zijn niet besteed.

22. Overig

-43

N

Overige mutaties tweede bestuursrapportage 2017

23. Mutaties begroting 2018

De grootste mutaties lichten we toe in hoofdstuk 1.1. Deze mutaties verdelen we over de drie programma's. Per programma lichten we deze mutaties niet toe. Veel mutaties worden namelijk veroorzaakt door een nieuwe verdeling van alle personeelskosten over de programma's. Deze verdeling verloopt neutraal.